Woensdag 26 september 2018 - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Ton - WaarBenJij.nu Woensdag 26 september 2018 - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Ton - WaarBenJij.nu

Woensdag 26 september 2018

Door: Ton en Loes

Blijf op de hoogte en volg Ton

26 September 2018 | Verenigde Staten, Flagstaff

Weer een goede nachtrust gehad. Het lijkt er op dat we geen last meer hebben van onze jetlag. En wat een mooi uitzicht vanuit ons bed. En ook het ontbijt is uitstekend. We verzamelen weer bij de motoren voor een korte briefing.

Vandaag staat het nationaal park Grand Canyon op het programma. De Grand Canyon, maakt deel uit van het Colorado Plateau, een omhoog gedrukt deel van de aardkorst, is een van de meest bekende natuurparken ter wereld. Het ravijn is vooral gevormd door watererosie. Je ziet hier een van de meest spectaculaire voorbeelden van de effecten die erosie op een landschap kan hebben. De levendige kleuren zijn het gevolg van de aanwezigheid van mineralen, veel lagen hebben rode, gelen en groene tinten. De Grand Canyon is 445 km lang met een verval van 700 meter en een oppervlak van 4929 km2.

De Colorado is een machtige rivier. De naam is een Spaanse naam en betekent roodkleurig. Deze rode kleur van het water komt van de erosie deeltjes waaruit het meegevoerde slik is samengesteld.

We stoppen onderweg enkele keren om van het fraaie uitzicht te genieten en foto's te nemen. Ook stoppen we voor koffie bij een souvenirwinkel, maar van koffie drinken komt niet veel terecht. Eerst souvenirs uitzoeken. Helaas zijn er ook enkele bussen met toeristen gearriveerd en is het erg druk bij de kassa's. We hebben maar 20 minuten gekregen, maar als iedereen klaar is zijn we 3 kwartier verder. Snel op weg naar het park. We mogen zelf ons tempo bepalen en bepalen bij welke uitzichtpunten we stoppen. Wij gaan met Gerrie op stap en stoppen bij Grand View. Vandaar vertrek Gerrie met de Belgen want de rest van de groep gaat een helikoptervlucht maken en moeten daarom eerder bij een verzamelpunt zijn. Wij rijden door naar het bezoekerscentrum en eten daar een broodje en genieten van een ander fraai uitzichtpunt.

Ton heeft zijn 'Google-shirt' aan en krijgt leuke reacties en iemand wil zelfs een foto maken. Het is wel erg prettig om zo motor te rijden. We hoeven niemand te volgen en niet op de andere rijders te letten.

Wij rijden daarna naar Tusayan, het verzamelpunt, maar hebben tijd om naar het Imax theater te gaan voor een filmvoorstelling over de Grand Canyon. Maar we zijn net 10 minuten te laten want de voorstelling is al begonnen. Maar Loes is niet voor een gat te vangen en na wat aandringen mogen we toch naar binnen. Het is een mooie film en zien zo toch ook een beetje de canyon van uit de lucht. Tegen 4 uur komen de andere weer terug van de helikoptervlucht en vertrekken we richting Flagstaff. Ja, we zijn eigenlijk al een beetje op de terugweg. Onderweg stoppen we wederom bij een souvenirwinkel maar kopen nu niks.

Bij het hotel aangekomen sluiten we weer af met bier en wijn! Want Loes en Jan hebben gisteren in het restaurant enkele kleine flesjes wijn besteld en meegenomen. Het is helaas te laat om nog te zwemmen en na het douchen vertrekken we met z'n allen naar het restaurant. We bestellen een menu voor 2, een mix van Nepalees en Tibetaans eten. Het is erg veel en erg lekker en weer erg gezellig. Voldaan keren we terug naar ons hotel. Onze een na laatste nacht slapen in Flagstaff. Morgen de laatste dag.

• 27 September 2018 - 16:26

Rianne:

Echt heel erg leuk ik kan me voorstellen dat jullie enorm genieten!
    Geniet nog maar lekker van jullie laatste dag morgen en alvast een hele goede terugreis xxx